Школа без насиља
Програм „Школа без насиља – ка сигурном и подстицајном окружењу за децу“
Реализација програма „Школа без насиља“ започета је школске 2005/06. године. Програм спроводи УНИЦЕФ у сарадњи са Министарством просвете, Министарством здравља, Министарством рада и социјалне политике, Саветом за права детета Владе Републике Србије, Заводом за унапредјивање образовања и васпитања, а од школске 2008/09. године и са Министарством унутрашњих послова и Министарством омладине и спорта.
Главни циљ програма „Школа без насиља“ јесте стварање безбедне и подстицајне средине за учење, рад и развој. У оквиру овог програма насиље је дефинисано као сваки облик понашања који има за циљ намерно наношење психичког или физичког бола другоме.
С`обзиром на постављени циљ, трајање програма није временски ограничено; програм је развојни и настоји да постане саставни део васпитног рада у школама. Програм је пре свега намењен деци, наставницима и запосленима у школама, али и родитељима и читавој локалној заједници.
ИСТРАЖИВАЊЕ - Насиље међу децом
Истраживање о врстама и интензитету насиља спроведено је у свим до сада укљученим школама, а истраживање у првих 50 школа спроведено на узорку од 26 947 ученика и 3 397 одраслих доноси податке да је 65% ученика бар једном, а 24% више пута изложено неком облику насилног понашања у периоду од три месеца. Најзаступљенији облици насилног понашања су: вербално насиље, ширење лажи и сплеткарење, те претње и застрашивања.
4 Компоненте програма
Свака школа формира тим који је задужен за подршку и праћење реализације програма у школи. То је уједно и Тим за заштиту деце од насиља, злостављања и занемаривања прописаног Посебним протоколом за заштиту деце од насиља злостављања и занемаривања које је донело Министарство просвете а који се односи на све образовно-васпитне установе.
Програм је развијен кроз 4 садржинске компоненте:
Истраживачка компонента
Истраживање искустава и ставова свих у школи о насиљу, обрада и презентација резултата наставницима, деци, родитељима и локалној заједници.
Едукативна компонента
Обука наставника и школског особља о насиљу, вештинама комуникације, отвореног дијалога међу децом и одраслима, превентивној улози школских правила, реституцији тј. надокнади штете, позитивној дисциплини, о конструктивној интервенцији, о формирању унутрашње заштитне мреже и спољашње заштитне мреже у школи.
Вршњачка компонента
Рад са децом-вршњацима на препознавању и откривању насиља, вршњачкој заштити, изградњи узајамног поверења и смањењу насилног понашања међу вршњацима;
Компонента породица/медији/локална заједница
Промоција узајамне сарадње, и мобилисање јавности за изградњу савезништва и активно деловање на смањењу насиља у заједници.
ШКОЛСКИ ТИМ ЗА БОРБУ ПРОТИВ НАСИЉА | |
---|---|
ЈОВО КОМАЗЕЦ | директор школе |
МИЛАН СТЕФАНОВИЋ | наставник ТО |
МИЛИЈАНА ГРКОВИЋ | наставник информатике |
НАТАША МИЛИВОЈЕВИЋ | педагог |
ЖИВКА КОНТИЋ | психолог |
РУЖИЦА ЋУЋУЗ | правник |
ТАТЈАНА УЗЕЛАЦ | наставник разредне наставе |
СВЕТЛАНА ЖИВИЋ | наставник разредне наставе |
НЕНАД ДРЉАЧА | наставник физичког |
ВЕРИЦА ВОЈНОВИЋ | наставник географије |
РАДМИЛА ЈЕЛИЋ | родитељ |
НИНА МИХАЈЛОВ | ученица |


